Skip to main content

Winkelwagen

In mijn eerste blog heb ik je laten zien dat er sprake is van een omslachtige vicieuze cirkel van haren reinigen en toch weer vet maken. Hierbij moet goed begrepen worden dat dit spel al heel lang door de grote haarcosmeticafabrikanten gespeeld wordt. Het is niet moeilijk in te zien dat het uiteraard de bedoeling is om de consument zo veel mogelijk product van eigen merk te laten gebruiken.

Hoe meer product je aanbiedt des te meer zijn jouw klanten ook geneigd jouw merk te blijven gebruiken. Zo worden ‘merkvaste’ klanten gecreëerd.

Dit heeft echter geresulteerd in een enorme hoeveelheid typen producten. Vermenigvuldig dit met het aan aantal merken en ziehier het woud van haarproducten.

Als kapper had ik vaak al moeite met het totale assortiment van een merk om daar de juiste keuzes in te maken. Veel te veel producten die elkaar ook nog vaak overlappen. En als je dan alles in de vingers had, werd het weer vernieuwd. Een never ending story!

Als we het hebben over echte oplossingen voor bijvoorbeeld droog / pluizig haar, heb ik niet de illusie dat de bekende firma`s deze niet zouden weten. Maar wat ik wel weet ( ik werkte ooit bij Schwarzkopf en Redken) is dat de firma’s zich altijd en vooral bezighouden met hun productposities en daarmee hun winsten.

Dus 1 logische oplossing voor droog haar is voor hun als het kind met het badwater weggooien.

Maximaal productgebruik geeft logischerwijs maximale omzet.

Daarom denk ik dat product vernieuwing uit een andere hoek moet komen. Denk maar eens aan de natuur /reform winkels met hun afwijkende producten. In de jaren 70/80 werd hier toch echt wel lacherig om gedaan. Maar vandaag de dag moet je toch toegeven dat die alto`s met hun geitenwollen sokken het bij het rechte eind hadden.

Met een totaal nieuw, afwijkend product op de markt komen is niet eenvoudig. Ik moet toegeven dat het voelt als roeien tegen de stroom, maar daar wil ik in latere blogs zeker op terugkomen. Het idee om met een olie je haar te reinigen klinkt eenvoudiger dan het is. Maar vooral omdat het zo ontzettend anders is, dus wat je nodig hebt is een open mind.

-When you have an open mind, you have the best views –

Met een olie je haar ‘wassen’ betekent geen weelderige schuimmassa. Dat betekent dus ook dat het product moeilijker verdeelt en dat betekent weer harder werken.

En als je klaar bent is je haar nog steeds….vet! Maarrr… dan ben je ook klaar! Geen conditioner, geen mousse, geen wax. En oh ja… geen pluis!

Eenmaal het olielaagje op je haar zorgt voor meer souplesse, stevigheid, controle en natuurlijke glans. Een indicator of jij de geschikte persoon bent voor dit product is de vraag of je niet zonder wax kunt. Want wax wil zeggen , ik kan niet zonder vet.

Dit is uiteindelijk ook de reden waarom moeder natuur ons zo heeft afgeleverd. Een huid die talg /vet (sebum) produceert om de huid en haren te smeren ( beschermen / vocht vasthouden / anti-bacterieel )

Dus in mijn visie moet het olielaagje op het haar als essentieel element worden gezien, niet als probleem en dus zeker niet weghalen. Omdat wij ons via de mode in golven bewegen is het niet altijd duidelijk waar het heen gaat maar ik ben er lang van overtuigd dat de natuurlijke staat de beste en de laatste zal zijn.

Bedankt voor je aandacht voor deze vette blog!

Ronald de Jong
Eigenaar OILOVR